USTAWIENIA WCAG
MENU

Policy Brief: Europejski Centralny Bank Węglowy (ECCB) jako odpowiedź na wyzwania przyszłości EU ETS

Policy Brief: Europejski Centralny Bank Węglowy (ECCB) jako odpowiedź na wyzwania przyszłości EU ETS

Zespół ekspertów KOBiZE/CAKE przeanalizował w formie policy brief koncepcję ustanowienia Europejskiego Centralnego Banku Węglowego, niezależnej instytucji, która miałaby na celu zarządzanie podażą uprawnień do emisji (EUAs), jednostkami pochłaniania dwutlenku węgla (CDRs) oraz wysokiej jakości offsetami międzynarodowymi w ramach EU ETS. Tytuł publikacji to: „European Central Carbon Bank (ECCB): Introducing the ECCB as the new institution to manage the future EU carbon market”.

 

 

System EU ETS wkracza w nową fazę – malejącej dostępności uprawnień, rosnącej złożoności systemu i wyzwań politycznych. Kluczowa rola ETS2, integracja mechanizmów pochłaniania emisji (CDR), CBAM i offsetów międzynarodowych wymaga nie tylko reform regulacyjnych, ale też nowej architektury instytucjonalnej.

 

W odpowiedzi na te wyzwania, zespół CAKE/KOBiZE proponuje powołanie Europejskiego Centralnego Banku Węglowego (European Central Carbon Bank) – niezależnej instytucji wzorowanej na banku centralnym, odpowiedzialnej za zarządzanie podażą uprawnień do emisji i zapewnienie stabilności rynku w długim horyzoncie.

 

Główne założenia koncepcji ECCB

  • Zarządzanie podażą i płynnością – ECCB koordynowałby zarządzanie uprawnieniami EUAs, wykorzystanie jednostek pochłaniania CO₂ (CDRs) oraz wysokiej jakości offsetów, reagując na zmienność rynkową i utrzymując zaufanie inwestorów.
  • Zastąpienie istniejących narzędzi – instytucja ta mogłaby z czasem przejąć funkcje obecnych mechanizmów interwencji, takich jak Rezerwa Stabilności Rynkowej (MSR) czy artykuł 29a. Dyrektywy EU ETS.
  • Współpraca międzynarodowa – ECCB mógłby służyć, jako kanał integracji z innymi rynkami emisji oraz koordynować rozwój rynku offsetów w zgodzie z art. 6 Porozumienia Paryskiego.
  • Finansowanie klimatyczne – dochody pochodzące z rynku uprawnień do emisji mogłyby być przeznaczane na fundusze modernizacyjne, wspieranie państw rozwijających się czy projekty transformacyjne w UE.
  • Niezależność i przejrzystość – struktura ECCB zapewniałaby niezależność decyzyjną, przy jednoczesnym nadzorze jak innych instytucji bankowych.

 

Rekomendacje

  • Uwzględnienie koncepcji ECCB w przeglądzie EU ETS w 2026 r.
  • Rozpoczęcie oceny wpływu i badania wykonalności
  • Konsultacje z państwami członkowskimi, przemysłem i społeczeństwem obywatelskim
  • Przygotowanie reformy prawnej umożliwiającej start ECCB przed 2030 r.

 

📬 W przypadku pytań prosimy o kontakt: cake@kobize.pl 

Powrót
Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych,
Polityka Prywatności.
Akceptuję